nasze projekty

#Czytająca
szkoła

#CZYTAJĄCAszkoła

Warunkiem równych szans dla każdego dziecka

czytająca szkoła

„Czytająca szkoła” to wizja, w której:

– każde dziecko ma realne szanse na sukces w wybranej dziedzinie,

– nauczyciele we współpracy z rodzicami koncentrują wysiłek tam gdzie jest on potrzebny i osiągają wspólny, dobrze zdefiniowany cel,

–  dyrekcja, realizując swoją rolę przywódczą, celebruje sukcesy, które wspólnota szkolna osiąga.

Wierzymy, że czytająca szkoła to wizja jak najbardziej realizowalna.
Zapraszamy do lektury!

Pobierz darmową publikację

o autorach

Autorzy publikacji

Czytająca szkoła została napisana przez niecodzienny zespół autorski: wykładowców akademickich i przedstawicielki biznesu, nauczycielki i przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz instytucji kultury, którzy wspólnie stworzyli  i spisali wizję szkoły wychowującej dzieci w ekosystemie czytelniczym.

dr Kinga Białek

Dr Kinga Białek – doktor polonistyki, hebraistka. Od 2015 r. dydaktyczka literatury i języka polskiego oraz tutorka w Szkole Edukacji PAFW i UW, gdzie od 2019 r. współprowadzi „Krytyczne Czytanie ze Szkołą Edukacji”, wspierające pracę z lekturą w szkole. Członkini zespołów badawczych PISA, PIRLS, Diagnozy kompetencji trzecioklasistów, Szkoły Samodzielnego Myślenia, współpracowniczka Instytutu Badań Edukacyjnych, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Ośrodka Rozwoju Edukacji i Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ministerstwa Edukacji Narodowej.

prof. Krzysztof Biedrzycki

Prof. Krzysztof Biedrzycki – filolog polski, doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor Katedry Krytyki Współczesnej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor Instytutu Badań Edukacyjnych. Przewodniczący Rady Konsultacyjnej Ośrodka Badań Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz członek Rady Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego na Wydziale Polonistyki UJ.

Maria Deskur

Maria Deskur – ekspertka upowszechniania czytania, wydawca, współzałożycielka i prezeska Fundacji Powszechnego Czytania. Absolwentka romanistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, literatury francuskiej na Sorbonie i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Lumiere w Lyonie. Inicjatorka serii „Czytam sobie”, autorka poradnika „Supermoc książek”, współautorka poradników „Supermoc książek w przedszkolu” oraz „Supermoc książek. Tata też czyta”. Wieloletnia dyrektor zarządzająca wydawnictw książkowych Egmont i Burda, współzałożycielka wydawnictwa Muchomor.

Wyróżnienia:
2005: Nagroda London Book Fair International Young Publisher of the Year
2019: Nagroda Zwyrtała na najlepszy pomysł na promocję czytelnictwa za projekt „Książka na receptę”
2023: Zaproszenie do międzynarodowego grona innowatorów społecznych: Ashoka Fellow.

dr Joanna Dobkowska

Dr Joanna Dobkowska – adiunkt i pracownik naukowy na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Nauczyciel i metodyk w szkole podstawowej. Autor artykułów naukowych i publikacji metodycznych dla nauczycieli. Członek zespołów badawczych w polskich i międzynarodowych projektach badawczych. Rzeczoznawca MEN w zakresie języka polskiego. Członek Zespołu Dydaktycznego Rady Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk. Naukowo zajmuje się rozwojem kompetencji komunikacyjnej, a także edukacją międzykulturową i dwujęzycznością.

Agnieszka Karp-Szymańska

Agnieszka Karp-Szymańska – polonistka, absolwentka podyplomowego zarządzania w kulturze, literatury dla dzieci i młodzieży oraz projektowania doświadczeń. Jako User Experience Designer specjalizuje się w badaniu potrzeb również w dziedzinie kultury. Animatorka kultury, twórca i współwłaściciel portalu CzasDzieci.pl, a także założyciel i członek zarządu Fundacji Czas Dzieci, zajmującej się promocją czytelnictwa wśród najmłodszych. Dyrektor Międzypokoleniowego Festiwalu Literatury Dziecięcej — Ojce i Dziatki. Inicjatorka akcji i podkastu „Ostry Dyżur Literacki”. Ekspertka, konsultant merytoryczny, członek kapituł konkursowych. Na stałe współpracuje z magazynami „Newsweek Psychologia Dzieci” i „Newsweek Psychologia Nastolatka”.

Wyróżnienia:
2022: Dyplom stulecia PTWK w uznaniu zasług dla rozwoju i znaczenia polskiej
książki
2022: Stypendium MKiDN z zakresu upowszechniania kultury na 2023
2024: Nagroda PTWK Ikar w kategorii „popularyzator książki i czytelnictwa”

Wioletta Maciejewska

Wioletta Maciejewska – absolwentka bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Wrocławskim. Od ponad 20 lat bibliotekarka w liceum. Gorąca propagatorka czytania w każdym wieku, zaangażowana w liczne lokalne projekty dotyczące wspierania czytelnictwa. Członkini zespołu VI Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu.

Karina Mucha

Karina Mucha – psycholog i wykładowca akademicki, autorka podręczników do edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, popularyzatorka czytania. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Warszawskiego. Wykładowczyni UJ i SWPS, prowadzi wykłady dla nauczycieli i dyrektorów szkół; koordynatorka wojewódzka Fundacji ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom, członkini Polskiej Sekcji IBBY. Współorganizatorka Ogólnopolskiego Konkursu Promującego Czytanie „CzytaMY”. Właścicielka firmy Psychologia Edukacyjna.

Wyróżnienia:
2007: Order MKiDN „Zasłużony dla kultury polskiej” za popularyzację czytania
wśród dzieci i nauczycieli
2022: Nagroda Kariatyda Czytelnictwa

Edyta Plich

Edyta Plich – polonistka, edukatorka, doradczyni zawodowa. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, podyplomowego zarządzania zasobami ludzkimi na Wydziale Psychologii UW oraz polityki i zarządzaniem oświatą na Wydziale Pedagogicznym UW. Dyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży (TIM), Prezeska Fundacji Wspierania Młodzieży w Nauce „Edico”. Wieloletnia dyrektorka jednego z warszawskich gimnazjów i liceów. Autorka materiałów dydaktycznych PWN i współautorka Kalendarza Maturzysty. W 2006 r. jej klasa uzyskała najlepszy wynik maturalny w woj. mazowieckim. Współtwórczyni projektu Alternatywna Lista Lektur. Współautorka publikacji „Supermoc książek. Tata też czyta”.

Wyróżnienia:
2023: Nagroda Kariatyda Czytelnictwa.

Agnieszka Rasińska-Bóbr

Agnieszka Rasińska-Bóbr – menadżerka kultury od 2001 r. związana z promocją literatury polskiej i czytelnictwa w Zespole Literackim Instytutu Adama Mickiewicza, później przekształconym w Instytut Książki. Przez kilka lat pracowała w Dziale Literackim Krakowskiego Biura Festiwalowego, gdzie współtworzyła program Krakowa – Miasta Literatury UNESCO, w tym Festiwal Conrada. W latach 2022-2024 członkini zespołu koordynującego Koalicji Czytająca Polska. Od czerwca 2024 r. wicedyrektorka ds. programowych w Instytucie Książki.

Aleksandra Ruszkowska

Aleksandra Ruszkowska – historyczka sztuki, edukatorka muzealna, biblioterapeutka, absolwentka podyplomowych studiów polityki wydawniczej i księgarstwa. Od 20 lat związana z rynkiem wydawniczym, od siedmiu z Grupą Wydawniczą Relacja, w której kieruje działem promocji. Zaangażowana w lokalne działania wspierające czytelnictwo. Zajmuje się projektami edukacyjnymi i współpracą z bibliotekami, instytucjami kultury oraz szkołami.

CZYTAJĄCA POLSKA

Efekt współpracy

Czytająca szkoła to efekt wspólnej pracy wolontariuszy zaangażowanych w Koalicję Czytająca Polska.

Więcej przeczytasz na stronie projektu.