Zaburzenia psychiczne to dziś rosnący problem społeczny. Dotyczy on bardzo często młodych osób. Statystyki z każdym rokiem są coraz bardziej alarmujące. Dlatego Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją przypadający na 23 lutego jest dobrą okazją, by o tym głośno mówić. Fundacja Powszechnego Czytania i Ratownicy Czytelnictwa wraz z wydawnictwem Nowa Era organizują darmowe webinarium dla nauczycieli i bibliotekarzy poświęcone dobrostanowi psychicznemu dzieci i młodzieży. Wydarzenie odbędzie się 20 lutego.

Pogarszający się stan zdrowia psychicznego wśród najmłodszych, jak i nastolatków to dziś problem całej Europy, a wręcz zjawisko globalne. Polska nie jest wyjątkiem. Kolejny badania potwierdzają, że skala jest coraz większa, na co wpływ miały także ostatnie lata i pandemiczny kryzys. W obliczu tego wyzwania niebagatelną rolę odgrywają dorośli – rodzice, opiekunowie oraz wszyscy obecni w otoczeniu młodych ludzi.

Osoby zmagające się z trudnościami wymagają pomocy innych. Czyjaś obecność w wielu przypadkach może już na wczesnym etapie zapobiec kryzysom. Podstawowym pytaniem, na które będą próbowały odpowiedzieć rozmówczynie – Krystyna Rózga oraz Paulina Wojkiewicz, będzie to, jak reagować na sygnały alarmowe. Opowiedzą o podstawowych faktach na temat stanu psychicznego współczesnej młodzieży oraz o tym, co może niepokoić dorosłych opiekunów.

„W dniu walki z depresją istotne jest, aby nauczyciele zdawali sobie sprawę z zagrożeń dla dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży. Posiadając umiejętności rozpoznawania i reagowania na te zagrożenia, mogą działać jako pierwsza linia wsparcia dla swoich uczniów, zmniejszając ryzyko depresji i innych problemów psychicznych.” – mówi Małgorzata Jankowska z wydawnictwa Nowa Era.

Podczas webinarium poruszony zostanie także temat książek i ich ochronnej roli w kontekście zdrowia psychicznego dzieci i nastolatków. Jednym z poruszanych zagadnień będzie wpływ czytania na ich dobrostan oraz co mogą mówić o nim wybory czytelnicze. Fundacja Powszechnego Czytania działa w tym obszarze w ramach programu Ratownicy Czytelnictwa, wspieranego przez wydawnictwo Nowa Era. Uczestnicy spotkania będą mogli także poznać założenia działań podejmowanych w ramach tej inicjatywy.

„Książki często poruszają tematy związane z emocjami, co pomaga dzieciom lepiej zrozumieć i radzić sobie z własnymi uczuciami. Czytanie też rozwija wyobraźnię i kreatywność, co może przyczynić się do wzrostu poczucia własnej wartości i pewności siebie u dzieci.” – mówi Katarzyna Konopka z Fundacji Powszechnego Czytania.

W sytuacji, kiedy – według wielu źródeł – mierzymy się obecnie z krytycznym momentem jeśli chodzi o poziom stresu wśród każdej grupy wiekowej, szukanie wsparcia jest absolutną koniecznością. Badania potwierdzają, że już 6 minut czytania obniża poziom stresu aż o 68%*. Czytanie może być edukacyjną, jednocześnie przyjemną i zdrową metodą radzenia sobie z trudnościami. Warto wiedzieć – szczególnie dorosłym opiekunom dzieci – jak nie przegapić momentu, kiedy takie się pojawiają i jak w tej sytuacji reagować.

Ratownicy Czytelnictwa to inicjatywa wspierająca środowiska szkolne w upowszechnianiu czytania, edukacji literackiej oraz wsparciu psychologiczno-pedagogicznym dzieci i młodzieży poprzez czytanie książek. To także wspólnota edukatorów-liderów, którzy pracują razem, wspierając się wzajemnie. Wizją jest, by uczniowie i nauczyciele rozwijali się wszechstronnie, troszczyli się o siebie nawzajem, dbali o otaczający świat, potrafili rozmawiać ze sobą rozumiejąc się i szanując wzajemnie. Czytanie książek buduje takie społeczności. Strona kampanii: https://fpc.org.pl/ratownicy-czytelnictwa/

Organizatorzy:
wydawnictwo Nowa Era, Fundacja Powszechnego Czytania
Prowadzące:
Krystyna Rózga – wychowawczyni w Szkole Podstawowej Montessori im. Urszuli Ledóchowskiej w Warszawie, nauczycielka języka polskiego; certyfikowana tutorka, prelegentka na konferencjach z zakresu pedagogiki i szkolnictwa, orędowniczka pracy pedagogicznej opartej na relacji i wyzwaniu. Prywatnie mama trójki dzieci, entuzjastka górskich wypraw z plecakiem i miłośniczka literatury dziecięcej i młodzieżowej.
Paulina Wojkiewicz – psycholog, absolwentka Uniwersytetu Humanistyczno-Społecznego w Warszawie na kierunku psychologia społeczna. Doświadczenie kliniczne zdobywała w klinice nerwic Instytutu psychiatrii i neurologii oraz w szpitalnym oddziale diagnostyczno-terapeutycznym. Zajmuje się psychoterapią indywidualną, par oraz rodzin. Pomaga osobom z zaburzeniami lękowymi, depresyjnymi, zaburzeniami odżywiania i osobowości, w kryzysie psychicznym w okresie okołoporodowym oraz doświadczającymi przemocy. Pracuje w nurcie psychodynamicznym.

Zapisy na webinarium, 20.02.2024:
https://www.nowaera.pl/spotkania/dobrostan-psychiczny-dzieci-i-mlodziezyjak-reagowac-nasygnaly-alarmowe

*Badania University of Sussex

fb-share-icon