W ramach kolejnej odsłony nowatorskiego Programu „Książka Na Receptę. Recepta na Sukces”, upowszechniającego czytanie z udziałem środowiska medycznego, realizowanego przez Fundację Powszechnego Czytania, 18 listopada po raz pierwszy w Polsce, w Bibliotece Narodowej, odbyła się konferencja dla lekarzy poświęcona wpływowi głośnego czytania na zdrowie i rozwój dzieci oraz wprowadzania jego rekomendacji do praktyki lekarskiej. Istotną częścią wydarzenia były warsztaty praktyczne. Udział w całym szkoleniu był certyfikowany i premiowany punktami edukacyjnymi OIL.

Spotkanie rozpoczęła Maria Deskur, prezeska FPC, przedstawiając cel programu – budowanie nawyku czytania i rozmowy z dziećmi już od niemowlęctwa. Następnie zgromadzonych gości powitał gospodarz – dyrektor Biblioteki Narodowej, dr Tomasz Makowski, podkreślając potrzebę upowszechniania czytania wśród Polaków.

Głos zabrał także przedstawiciel Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie, która przyjęła zaproszenie do programu i przyznała szkoleniu punkty edukacyjne. „Wspólne głośne czytanie korzystnie wpływa na układ nerwowy. To także trening empatii dla dzieci i tworzenie wspólnego punktu odniesienia do rozmów z nimi” – powiedział prezes ORL w Warszawie, lek. Piotr Pawliszak, ambasador programu #KsiążkaNaReceptę.

Znaczenie rekomendowania czytania w profilaktyce zdrowia dzieci potwierdziła także lek. Katarzyna Parcińska, przedstawicielka Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, partnera programu, który objął szkolenie swoim certyfikatem.

Następnie rozpoczęła się część wykładowa. Jako pierwszy wystąpił dr hab. n. med. Wojciech Feleszko, który opowiedział o pediatrii przyszłości. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na rolę czytania, jako jednego z najważniejszy obszarów dla osiągania prawdziwego dobrostanu psychofizycznego najmłodszych pacjentów.

Wśród prelegentów szkolenia nie zabrakło także międzynarodowych ekspertów. Pierwszym z nich był prof. Barry Zuckerman, na którego ponad 30-letnich badaniach i doświadczeniu bazuje program Książka Na Receptę. Opowiedział o korzyściach z czytania, a także metodach wprowadzania go jako części pediatrii i profilaktyki zdrowia.

Związek rozwoju mózgu oraz stabilności emocjonalnej, które wspiera czytania, oraz układu pokarmowego poruszył prof. dr hab. n. med. Piotr Albrecht. Opowiedział o tym, jak wczesne czytanie dla przyjemności może stać się narzędziem budowania relacji i odporności.

Kolejnym tematem, który poruszył znany i ceniony na świecie specjalista, prof. Manfred Spitzer, niemiecki neurolog i psychiatra, był negatywny wpływ korzystania z technologii cyfrowych na rozwój neurobiologiczny dzieci. W swoim wykładzie podkreślił jak rozwój mózgu we wczesnym wieku wpływa na późniejsze życie – m.in. kompetencje i zdolność uczenia się, a także zdrowie.

Teoretyczną część konferencji zakończyło wystąpienie prof. dr hab. Ewy Haman, która opowiedziała o badaniach psycholingwistycznych mówiących o roli czytania we wczesnym rozwoju językowym. W swoim wykładzie poruszyła m.in. kwestię tego, kiedy rozpoczyna się rozwój językowy dzieci, co oznacza bogate środowisko językowe, jak przekłada się na rozwój oraz temat metod badań w psycholingwistyce rozwojowej. Prof. Haman podkreśliła, jak danie „recepty na czytanie” może stać się pierwszym krokiem do zmiany nawyków dla poprawy zdrowia i rozwoju dzieci. Po wykładzie był także czas na odniesienie się do zdobytej wiedzy i zadawanie pytań ekspertom.

Istotną częścią konferencji były praktyczne warsztaty dla uczestników – przede wszystkim lekarzy rodzinnych i pediatrów, których celem było przygotowanie ich do wprowadzania rekomendacji czytania w praktyce lekarskiej, jako elementu profilaktyki zdrowia pacjentów.

Pierwsza część warsztatów poświęcona była odpowiedniemu dopasowywaniu książek do zmieniających się potrzeb i kompetencji dzieci, w tym semantycznych, wizualnych i społecznych. Na konkretnych przykładach lekarze pod okiem ekspertów prowadzących warsztaty, mogli omówić, na co warto zwracać uwagę wybierając dany tytuł, jak spełnia on oczekiwania najmłodszych i opowiada na ich potrzeby.

W kolejnej części szkolenia skupiono się na kwestii prowadzenia komunikacji z rodzicami i opiekunami dzieci. Dotyczyło to przede wszystkim kontaktu z rodzinami nieczytającymi i praktycznych rozwiązań budowania relacji i wykorzystania medycznego autorytetu w tym zakresie.

Warsztaty praktyczne stanowiły istotny element szkolenia jako przygotowania środowiska lekarskiego do wprowadzania czytania „na receptę” podczas wizyt w gabinetach i sytuacji, z którymi mogą się spotkać. Jak podkreślali sami lekarze – rozwój w kontekście bezpośredniego kontaktu z pacjentem w ramach praktyki lekarskiej jest bardzo ważny, istotne jest więc poznawanie metod upowszechniania czytania wśród rodziców i opiekunów pacjentów.

Konferencję zakończyło połączenie na żywo z prof. Barrym Zuckermanem, podczas którego uczestnicy mogli zadać pytania niekwestionowanemu autorytetowi i prekursorowi idei wprowadzania czytania jako elementu profilaktyki zdrowia dzieci. Sekcja ta cieszyła się zainteresowaniem biorących tego dnia udział w szkoleniu w ramach programu Książka Na Receptę, była okazją do zweryfikowania i pogłębienia zdobytej wiedzy.

W ramach udziału w Konferencji uczestnicy otrzymali także materiały ułatwiające wprowadzanie w życie idei rekomendowania czytania w gabinetach lekarskich –„recepty” powstałe specjalnie na potrzeby Programu, plakaty z poradami, jak wprowadzać w życie codzienny nawyk czytania oraz praktyczne poradniki upowszechniania czytelnictwa #SupermocKsiążek.

 

Konferencję i warsztaty zorganizowano w ramach programu „Książka Na Receptę. Recepta na Sukces”, dzięki wsparciu programu „Promocja czytelnictwa” Instytutu Książki i Ministerstwa Kultury.

Szczegóły programu Książka Na Receptę: https://www.ksiazkanarecepte.pl/

Organizator programu: Fundacja Powszechnego Czytania

Partnerzy programu: Polskie Towarzystwo Pediatryczne, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Medelight, Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie, Biblioteka Narodowa

 

fb-share-icon