#tatatezczyta

#TataTeżCzyta2024 – Anna i Robert Lewandowscy wspierają nową edycję kampanii

#TataTeżCzyta – ubiegłoroczne zawołanie, które stało się hasłem ogólnopolskiej kampanii jest wciąż aktualne i ważne. Chłopcy i mężczyźni w Polsce nadal czytają znacznie mniej niż kobiety i dziewczynki. Dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak ponownie podejmują wyzwanie dotarcia do Ojców, Wujków, Dziadków, Braci, Opiekunów i wszystkich mężczyzn – w Światowy Dzień Książki kierując do nich prosty przekaz: czytajcie! Czytanie daje wolność! W akcję włączyli się już Anna i Robert Lewandowscy!

Tegoroczne badania czytelnictwa wskazują, że przez ostatnie 12 miesięcy nastąpił jego znaczny wzrost – aż o 9 pp., po raz pierwszy od niespełna 10 lat. Wciąż jednak jeśli chodzi o sięganie po lekturę przeważają kobiety – 50% przy 36% mężczyzn. Bardzo podobnie przedstawia się też stosunek
emocjonalny do czytania. Co ciekawe w ubiegłym roku podwoił się odsetek mężczyzn korzystających z bibliotek – w grupie wiekowej osób potencjalnie wychowujących małe dzieci. Już w poprzedniej edycji kampanii #TataTeżCzyta organizatorzy podkreślali, że brak męskiego czytającego wzorca to jedna z przyczyn porzucania czytelniczych nawyków, które kojarzą się przede wszystkim z okresem edukacji. Ostatnie badania pokazują, że aktywne zaangażowanie mężczyzn w socjalizację czytelniczą w środowisku rodzinnym sprzyja wyrobieniu i utrwaleniu czytelniczych postaw, zwłaszcza wśród chłopców. Nawyki
ukształtowane w dzieciństwie mają wpływ na zwyczaje czytelnicze w dorosłym życiu. Chłopcy czytają mniej, dlatego tym bardziej należy kłaść nacisk na tę kwestię!

„Ubiegłoroczna edycja kampanii #TataTeżCzyta oraz wyniki najnowszych badań potwierdzają potrzebę i słuszność kampanii pro-czytelniczych kierowanych do mężczyzn. Dlatego po raz kolejny podejmujemy to wyzwanie. Treści naszej broszury nie tracą na aktualności. Warto sprawdzić, jak łatwo jest zacząć
czytać, a przede wszystkim – jak zacząć czytać z dzieckiem.” – mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, współautorka poradnika Supermoc Książek #TataTeżCzyta.

„Współpraca z tak wieloma wydawnictwami to wyjątkowe doświadczenie. Wszystkim nam bardzo zależy na włączającym zachęcaniu do czytania tych, którzy wciąż nie czują się jeszcze wystarczająco zaproszeni.” – zaznacza Monika-Wróbel Lutz, prezeska wydawnictwa Tatarak, inicjatorka projektu #TataTeżCzyta.

Tegoroczna kampania rozpocznie się 15 maja. Wtedy też zaplanowano oficjalną premierę spotu promującego akcję, z udziałem nowych ambasadorów. Działania w ramach akcji potrwają do 23 czerwca, kiedy obchodzony jest Dzień Ojca. Czas kampanii nie jest przypadkowy – w tym okresie
przypadają także Dzień Mamy oraz Dzień Dziecka, którym często towarzyszą wydarzenia skierowane do najmłodszych, z udziałem rodziców i opiekunów, które mogą stać się doskonałą okazją do promocji czytania. Formuła kampanii, tak jak podczas pierwszej edycji, jest otwarta. Organizatorzy zapraszają do
udziału, a także pobierania i wykorzystywania materiałów dostępnych na stronie.

„Rok temu miałem przyjemność podzielić się własnym doświadczeniem i pasją do czytania. Ważne, żeby motywować do tego dzieci, ale też siebie nawzajem.” – mówi Łukasz Dominiak, instagramer („Who’s your Daddy”), ambasador ubiegłorocznej edycji.

Akcji towarzyszy broszura Supermoc książek: #TataTeżCzyta edycja 2024. Jest bezpłatna, dostępna w wersji e-booka do pobrania na: www.TataTezCzyta.pl (już od 23 kwietnia), a także w wersji drukowanej (od 15 maja), w wybranych księgarniach, bibliotekach publicznych, przedszkolach, instytucjach kultury
i firmach.

Czytanie jest dla mózgu tym, czym sport dla ciała. Dlatego powinno być promowane jako zdrowa forma spędzania czasu, atrakcyjna i uprawiana niezależnie od płci. Każdy regularnie czytający rodzic czy opiekun to fundament przyszłości dziecka. Czytanie rozwija, poszerza horyzonty, uwalnia potencjał –
a tym samym, daje wolność!

Tato, Wujku, Bracie, Dziadku – pamiętajcie o tym!

„To dla mnie niezwykła radość, że po raz kolejny możemy jako firma być partnerem akcji Fundacji Powszechnego Czytania. Zaangażowanie w istotne społecznie projekty jest wpisane w DNA LoveBrands Group. Zajmując się zawodowo doradztwem komunikacyjnym doskonale wiemy, jak ważne jest
czytanie. Słowa mają wielką moc, którą warto wykorzystywać w szczytnym celu, dlatego jak co roku, użyjemy ich do tego by jeszcze więcej osób usłyszało o tej niezwykłej akcji” – mówi prezes LoveBrands Group, Dorota Bieniek.

Kampanię dofinansowano z programu UE Kreatywna Europa oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Campaign page: www.TataTezCzyta.pl

Honorary patronage:
Biblioteka Narodowa, Narodowe Centrum Kultury, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0, Fundacja Powszechnego Czytania

Campaign organizers:
The Universal Reading Foundation and Tatarak Publishing House

Project partners:
City of Warsaw, Union of Polish Metropolises, City of Krakow, Krakow Festival Office, Krakow UNESCO City of Literature, City of Zakopane, City of Gdansk, City of Wroclaw, Wroclaw House of Literature, Wroclaw UNESCO City of Literature, City of Poznan, Poznan Benefits Center – Family Initiatives Center, Hestia Literary Journey, Olga Tokarczuk Foundation, CzasDzieci.pl, Center for Civic Education, Night of Libraries, FRSI, Alternative Reading List, Share the Care Foundation, Polish Chamber of Books, Mamy to! Bookstore, Foods by Ann Anna Lewandowska, Levann Supplements, Nowa Era, Tato.net, Legimi, OTOFILM, Brain, Artur Sokół, Selectivv, Love Brands Group, COS Torwar, Legia Fight Club, Forbes Woman, Noizz, Onet, Ofemini, Medonet, GroupM, SAR Marketing Communication Association

Distribution partners:
Platon, Ateneum, OSDW Azymut, Empik, Gandalf..com.pl, Książnica Polska, Liber S.A., motyleksiazkowe.pl, PWN Księgarnia Internetowa, Księgarnie Świat Książki, swiatksiazki.pl, Świat Prasy, taniaksiazka.pl, tantis.pl, WSiP, Znak Księgarnia

Sponsors of the paper edition:
Abedik, Perfekt, Drukarnia Anczyca, Drukarnia SOWA

Publishers recommending books in the project:
Agora dla dzieci, Albus, Babaryba, Bajka, Bosz, Czytalisek, Druganoga, Dwie Siostry, Dwukropek, Egmont, Entliczek, Ezop, Format, Frajda, Harperkids, Hokus-pokus, Literatura, Mamania, Media Rodzina, Mięta, Muchomor, Muzeum Gdańska, Papilon, Polarny Lis, Poławiacze Pereł, Powergraph, Prószyński i S-ka, PWN, Świetlik, Tako, Tatarak, Widnokrąg, Wilga, Wolno, Wydawnictwo BIS, Wydawnictwo Jung-Off-Ska, Wydawnictwo Olesiejuk, Wytwórnia, Zakamarki, Zielona Sowa, Znak Emotikon, Zygzaki