Książka Na Receptę – konferencja w Bibliotece Narodowej
13 kwietnia w Bibliotece Narodowej odbyła się konferencja będąca częścią programu „Książka Na Receptę”. Była to okazja do wzięcia udziału w szkoleniu poświęconym wpływowi głośnego czytania na zdrowie i rozwój dzieci do 5 roku życia, a także warsztatach praktycznych dotyczących wprowadzania rekomendowania czytania – odpowiednich książek dla dzieci, a także komunikacji z rodzicami nieczytającymi.
Spotkanie otworzyła Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania przedstawiając założenia programu „Książa Na Receptę”, opartego na badaniach i doświadczeniach prof. Barry’ego Zuckermana oraz fundacji Reach Out & Read.
Następnie gości Biblioteki Narodowej przywitał jej gospodarz – dyrektor Tomasz Makowski, zaznaczając potrzebę upowszechniania czytania w Polsce oraz promocji i wsparcia kampanii realizujących ten cel.
Pierwszy wykład poświęcony był badaniom psycholingwistycznym na temat wpływu czytania na rozwój mowy i języka u dzieci. Poprowadziła go prof. Ewa Haman – wykładowczyni Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, która prowadzi badania nad rozwojem językowym dzieci jedno- i wielojęzycznych.
Następnie koncepcję czytania, jako części pediatrii przedstawił prof. Barry Zuckerman – opowiadając o 30 latach pracy z dziećmi, włączających rekomendowanie czasu z książką w ramach interwencji medycznej w gabinetach lekarskich.
W kolejnej części dr n. med. Agnieszka Lelek opowiedziała o tym, jak czytanie małym dzieciom, już od kołyski, wpływa na ich późniejszy rozwój. Od neuronauki temat ten rozszerzyła prof. Maryanne Wolf w swoim wykładzie poświęconym wczesnej interwencji czytelniczej i dialogowej w kontekście rozwoju mózgu.
Ostatnim wykładem było spojrzenie praktyka – lek. Magdaleny Ossolińskiej na rekomendowanie czytania pacjentom podczas wizyt lekarskich. Doktor Ossolińska wprowadza ten zwyczaj w swoich gabinetach już od 2019 roku, kiedy powstała pierwsza edycja „Książki Na Receptę” i pilotażowy program włączania czytania jako elementu profilaktyki zdrowia dzieci.
Bardzo istotną częścią szkolenia były warsztaty praktyczne prowadzone przez trenerów Szkoły Liderów. Pierwszy z nich poświęcony był książkom – a dokładnie wybieraniu pozycji literatury dziecięcej odpowiadających zmieniającym się potrzebom i kompetencjom – semantycznym, wizualnym i społecznym dzieci. Kolejna część praktyczna dotyczyła metod komunikacji w rozmowie z rodzicami i opiekunami nieczytającymi.
Ostatnim punktem konferencji była sesja pytań i odpowiedzi z udziałem prof. Barry’ego Zuckermana. Sekcja ta była okazją do pogłębienia zdobytej wiedzy w rozmowie z niekwestionowanym autorytetem, prekursorem idei wprowadzania czytania jako część interwencji medycznej w pediatrii.
Osoby uczestniczące w szkoleniu otrzymały certyfikaty, a także punkty edukacyjne OIL.
W ramach udziału w Konferencji uczestnicy otrzymali także materiały ułatwiające wprowadzanie w życie idei rekomendowania czytania w gabinetach lekarskich –„recepty” powstałe specjalnie na potrzeby Programu, plakaty z poradami, jak wprowadzać w życie codzienny nawyk czytania oraz praktyczne poradniki upowszechniania czytelnictwa #SupermocKsiążek.
Fundacja Powszechnego Czytania dziękuje partnerom projektu, lekarzom, ambasadorom wspierającym program, a także uczestnikom konferencji.
Szczegóły programu Książka Na Receptę: https://www.ksiazkanarecepte.pl/
Organizator programu: The Universal Reading Foundation
Partnerzy programu: Polskie Towarzystwo Pediatryczne, Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie, Medycyna Praktyczna, Wydawnictwo PZWL, Medelight, MEDtube, Biblioteka Narodowa
Konferencja i warsztaty „Książka na Receptę” zostały dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.