Ruszyło badanie czytelników: „Czytelnicy 2.0”

Serwis lubimyczytać.pl, Stowarzyszenie Czytam i Słucham Legalnie oraz Porozumienie Wydawców Książek – Związek Pracodawców zapraszają wszystkich czytających książki do udziału w badaniu „Czytelnicy 2.0”, którego celem jest uchwycenie zmieniających się trendów w preferencjach i nawykach czytelniczych.

Co czytają Polacy?

Badanie skupi się na wielu aspektach dotyczących współczesnych konsumentów literatury. Wśród pytań znajdą się zagadnienia związane z kategoriami najchętniej czytanych książek, preferencjami dotyczącymi wybieranych formatów, a także z zachowaniami czytelników w sieci i poza nią. Ankieta składa się z 23 pytań, a przykładowe to:

  • Czym kierujesz się przy wyborze książki?
  • Z jakich źródeł pozyskujesz książki drukowane, e-booki i audiobooki?
  • Załóżmy, że właśnie premierę ma wyczekiwana przez ciebie książka ulubionego autora – co robisz w pierwszej kolejności?

Oddajemy głos czytelnikom, aby zbadać ich oczekiwania, posłuchać uwag, przyjrzeć się bliżej ich czytelniczym interakcjom – nie tylko w sieci, ale i poza nią. Ogólnodostępne wyniki pozwolą wszystkim podmiotom działającym na rynku książki wyjść naprzeciw oczekiwaniom osób czytających – zarówno w świecie książek cyfrowych, jak i drukowanych. Lubimyczytać.pl bada trendy czytelników w sieci od 2016 roku, nasze ankiety wypełniło już 60 tys. osób, a wszystkie wyniki i analizy zawsze udostępniamy bezpłatnie na stronie: https://lubimyczytac.pl/badania-czytelnikowmówi Izabela Sadowska, prezeska lubimyczytać.pl

Piractwo e-książek, abonamenty i nowe trendy

W badaniu „Czytelnicy 2.0” szczególną uwagę zwrócono na problem piractwa e-booków i audiobooków. Chcemy dowiedzieć się, jak wiele osób korzysta z nielegalnych źródeł oraz jakie są motywacje stojące za tymi wyborami. Z drugiej strony, ankieta porusza temat popularności abonamentów książkowych i bada, co skłania użytkowników do wyboru konkretnych platform. komentuje Adam Nowicki, prezes Stowarzyszenia Czytam i Słucham Legalnie.

Maciej Makowski, Przewodniczący Rady Wydawców Porozumienia Wydawców Książek – Związku Pracodawców dodaje: Zastanawiamy się, jak Polacy postrzegają przyszłość książek: czy dominować będą cyfrowe wersje, czy drukowana książka stanie się produktem niszowym, co się stanie z niezależnymi księgarniami, w jakich miejscach w sieci najlepiej książki reklamować, z jakich aplikacji korzystają czytelnicy. To badanie ma szansę znaleźć odpowiedzi na wiele interesujących zagadnień.

Metodologia badań

Badanie „Czytelnicy 2.0” jest realizowane w formie internetowej anonimowej ankiety dostępnej na stronie: https://badanieczytelnikow.lubimyczytac.pl/ , której wypełnienie zajmuje nie więcej niż 10 minut. Wyniki pozwolą lepiej zrozumieć czytelnicze trendy, wyobrazić sobie, jak będzie wyglądać przyszłość literatury, i przygotować się na zmiany, jakie przyniosą najbliższe lata.

Nad merytoryczną stroną badania czuwa socjolog dr Paweł Kuczyński, dbając o jakość i rzetelność uzyskanych danych, który podkreśla: W Polsce mamy mało badań dotyczących czytania książek, a więc odpowiadających na pytania: kim są współcześni czytelnicy, jakie mają upodobania, jakie nawyki i jak korzystają z nowych technologii. Nasze badanie, które od lat współtworzę wspólnie z serwisem lubimyczytać.pl, wyróżnia duża liczebność uzyskiwanych prób, co pozwala na pogłębione analizy. Możemy wyodrębnić dowolną interesującą nas grupę (np. najmłodszych czytelników czytających tylko gatunek fantasy) i opisać ją pod wieloma względami. W ten sposób profilujemy grupy docelowe nawet dla mniejszych wydawców.

  • Badanie trwa od 17 do 13 października 2024
  • Ankieta dostępna jest na stronie: https://badanieczytelnikow.lubimyczytac.pl/
  • Wyniki będą opublikowane w październiku na stronach organizatorów i będą do pobrania bezpłatnie.
  • Organizatorzy: lubimyczytać.pl, Porozumienie Wydawców Książek – Związek Pracodawców, Stowarzyszenie Czytam i Słucham Legalnie
  • Autor i opiekun badań: Doktor Paweł Kuczyński

Źródło: lubimyczytać.pl 

fb-share-icon