Czytająca Szkoła

„Czytająca szkoła” to wizja, w której:

- każde dziecko ma realne szanse na sukces w wybranej dziedzinie,

- nauczyciele we współpracy z rodzicami koncentrują wysiłek tam gdzie jest on potrzebny i osiągają wspólny, dobrze zdefiniowany cel,

-  dyrekcja, realizując swoją rolę przywódczą, celebruje sukcesy, które wspólnota szkolna osiąga.

Wierzymy, że czytająca szkoła to wizja jak najbardziej realizowalna.
Zapraszamy do lektury!

Pobierz darmową publikację

Pobierz

Czytająca Polska

Czytająca szkoła to efekt wspólnej pracy wolontariuszy zaangażowanych w Koalicję Czytająca Polska.

Więcej przeczytasz na stronie projektu.

Czytająca Polska
O AUTORACH

Autorzy Publikacji

Czytająca szkoła została napisana przez niecodzienny zespół autorski: wykładowców akademickich, i przedstawicielki biznesu, nauczycielki i przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz instytucji kultury, którzy stworzyli wspólnie i spisali wizję szkoły wychowującej dzieci w ekosystemie czytelniczym.

dr Kinga Białek

Dr Kinga Białek – doktor polonistyki, hebraistka. Od 2015 r. dydaktyczka literatury i języka polskiego oraz tutorka w Szkole Edukacji PAFW i UW, gdzie od 2019 r. współprowadzi „Krytyczne Czytanie ze Szkołą Edukacji”, wspierające pracę z lekturą w szkole. Członkini zespołów badawczych PISA, PIRLS, Diagnozy kompetencji trzecioklasistów, Szkoły Samodzielnego Myślenia, współpracowniczka Instytutu Badań Edukacyjnych, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Ośrodka Rozwoju Edukacji i Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ministerstwa Edukacji Narodowej.

prof. Krzysztof Biedrzycki

Prof. Krzysztof Biedrzycki – filolog polski, doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor Katedry Krytyki Współczesnej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor Instytutu Badań Edukacyjnych. Przewodniczący Rady Konsultacyjnej Ośrodka Badań Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz członek Rady Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego na Wydziale Polonistyki UJ.

 

Maria Deskur

Maria Deskur – ekspertka upowszechniania czytania, wydawca, współzałożycielka i prezeska Fundacji Powszechnego Czytania. Absolwentka romanistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, literatury francuskiej na Sorbonie i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Lumiere w Lyonie. Inicjatorka serii „Czytam sobie”, autorka poradnika „Supermoc książek”, współautorka poradników „Supermoc książek w przedszkolu” oraz „Supermoc książek. Tata też czyta”. Wieloletnia dyrektor zarządzająca wydawnictw książkowych Egmont i Burda, współzałożycielka wydawnictwa Muchomor.

Wyróżnienia:
2005: Nagroda London Book Fair International Young Publisher of the Year
2019: Nagroda Zwyrtała na najlepszy pomysł na promocję czytelnictwa za projekt „Książka na receptę”
2023: Zaproszenie do międzynarodowego grona innowatorów społecznych: Ashoka Fellow.

dr Joanna Dobkowska

Dr Joanna Dobkowska – adiunkt i pracownik naukowy na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Nauczyciel i metodyk w szkole podstawowej. Autor artykułów naukowych i publikacji metodycznych dla nauczycieli. Członek zespołów badawczych w polskich i międzynarodowych projektach badawczych. Rzeczoznawca MEN w zakresie języka polskiego. Członek Zespołu Dydaktycznego Rady Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk. Naukowo zajmuje się rozwojem kompetencji komunikacyjnej, a także edukacją międzykulturową i dwujęzycznością.

Agnieszka Karp-Szymańska

Agnieszka Karp-Szymańska – polonistka, absolwentka podyplomowego zarządzania w kulturze, literatury dla dzieci i młodzieży oraz projektowania doświadczeń. Jako User Experience Designer specjalizuje się w badaniu potrzeb również w dziedzinie kultury. Animatorka kultury, twórca i współwłaściciel portalu CzasDzieci.pl, a także założyciel i członek zarządu Fundacji Czas Dzieci, zajmującej się promocją czytelnictwa wśród najmłodszych. Dyrektor Międzypokoleniowego Festiwalu Literatury Dziecięcej — Ojce i Dziatki. Inicjatorka akcji i podkastu „Ostry Dyżur Literacki”. Ekspertka, konsultant merytoryczny, członek kapituł konkursowych. Na stałe współpracuje z magazynami „Newsweek Psychologia Dzieci” i „Newsweek Psychologia Nastolatka”.

Wyróżnienia:
2022: Dyplom stulecia PTWK w uznaniu zasług dla rozwoju i znaczenia polskiej
książki
2022: Stypendium MKiDN z zakresu upowszechniania kultury na 2023
2024: Nagroda PTWK Ikar w kategorii „popularyzator książki i czytelnictwa”

Wioletta Maciejewska

Wioletta Maciejewska – absolwentka bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Wrocławskim. Od ponad 20 lat bibliotekarka w liceum. Gorąca propagatorka czytania w każdym wieku, zaangażowana w liczne lokalne projekty dotyczące wspierania czytelnictwa. Członkini zespołu VI Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu.

Karina Mucha

Karina Mucha – psycholog i wykładowca akademicki, autorka podręczników do edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, popularyzatorka czytania. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Warszawskiego. Wykładowczyni UJ i SWPS, prowadzi wykłady dla nauczycieli i dyrektorów szkół; koordynatorka wojewódzka Fundacji ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom, członkini Polskiej Sekcji IBBY. Współorganizatorka Ogólnopolskiego Konkursu Promującego Czytanie „CzytaMY”. Właścicielka firmy Psychologia Edukacyjna.

Wyróżnienia:
2007: Order MKiDN „Zasłużony dla kultury polskiej” za popularyzację czytania
wśród dzieci i nauczycieli
2022: Nagroda Kariatyda Czytelnictwa

Edyta Plich

Edyta Plich – polonistka, edukatorka, doradczyni zawodowa. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, podyplomowego zarządzania zasobami ludzkimi na Wydziale Psychologii UW oraz polityki i zarządzaniem oświatą na Wydziale Pedagogicznym UW. Dyrektorka Towarzystwa Inteligentnej Młodzieży (TIM), Prezeska Fundacji Wspierania Młodzieży w Nauce „Edico”. Wieloletnia dyrektorka jednego z warszawskich gimnazjów i liceów. Autorka materiałów dydaktycznych PWN i współautorka Kalendarza Maturzysty. W 2006 r. jej klasa uzyskała najlepszy wynik maturalny w woj. mazowieckim. Współtwórczyni projektu Alternatywna Lista Lektur. Współautorka publikacji „Supermoc książek. Tata też czyta”.

Wyróżnienia:
2023: Nagroda Kariatyda Czytelnictwa.

Agnieszka Rasińska-Bóbr

Agnieszka Rasińska-Bóbr – menadżerka kultury od 2001 r. związana z promocją literatury polskiej i czytelnictwa w Zespole Literackim Instytutu Adama Mickiewicza, później przekształconym w Instytut Książki. Przez kilka lat pracowała w Dziale Literackim Krakowskiego Biura Festiwalowego, gdzie współtworzyła program Krakowa – Miasta Literatury UNESCO, w tym Festiwal Conrada. W latach 2022-2024 członkini zespołu koordynującego Koalicji Czytająca Polska. Od czerwca 2024 r. wicedyrektorka ds. programowych w Instytucie Książki.

Aleksandra Ruszkowska

Aleksandra Ruszkowska – historyczka sztuki, edukatorka muzealna, biblioterapeutka, absolwentka podyplomowych studiów polityki wydawniczej i księgarstwa. Od 20 lat związana z rynkiem wydawniczym, od siedmiu z Grupą Wydawniczą Relacja, w której kieruje działem promocji. Zaangażowana w lokalne działania wspierające czytelnictwo. Zajmuje się projektami edukacyjnymi i współpracą z bibliotekami, instytucjami kultury oraz szkołami.

Share

Subscribe to our newsletter