Do Rady Powierniczej Fundacji Powszechnego Czytania dołączył prof. Barry Zuckerman
Profesor Barry Zuckerman jest słynnym, pierwszym na świecie pediatrą, który w swoim gabinecie około 30 lat temu zaczął rekomendować czytanie jako narzędzie wspierania psychospołecznego rozwoju dzieci. Założył z kolegami temu poświęconą organizację Reach out and Read, w latach 90tych doprowadził do publikacji artykułów w amerykańskim TIME o badaniach wpływu wczesnego wspólnego oglądania i czytania książek w rodzinie na rozwój mózgu dziecka. Temat się przebił, wsparcia udzieliły Pierwsze Damy: Hillary Clinton i następnie Laury Bush, pojawiły się fundusze federalne na przeskalowanie projektu. Dziś Reach out and Read jest największą amerykańską organizacją rekomendującą czytanie w gabinetach lekarskich i jedyną z patronatem Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej.
Ale to tylko jedno z wielu przedsięwzięć Profesora. Barry Zuckerman jest postacią rodem z filmu superbohaterskiego. Wszystko w nim jest nadzwyczajne – podkreśla z uśmiechem Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania – zacznijmy od tego, że Barry ma dwa metry wzrostu, następnie może dodajmy, że założył pięć organizacji opiekujących się rodzinami o niskich dochodach – są to organizacje zajmujące się opieką prawną, zdrowym żywieniem, aktywizacją sportową i czytelnictwem. Barry’ego nie dotyczą zwyczajowe ograniczenia związane z wąską dziedziną specjalizacji.
Zuckerman odwiedził Polskę w 2019 roku na zaproszenie FPC i Medycyny Praktycznej, w ramach projektu „Książka na receptę. Recepta na sukces”. Wygłosił wtedy wykład do ponad czterech tysięcy pediatrów w trakcie Jasieni Pediatrycznej, wziął udział w panelu na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, przemówił w czasie Kongresu Edukacja i Rozwój Wolters Kluwer, i odwiedził Wojewódzki Szpital Pediatryczny w Krakowie.
To było imponujące. – wspomina Włodzimierz Albin, członek Rady Powierniczej FPC, prezes Wolters Kluwer – Barry mówił do lekarzy, nauczycieli, aktywistów, przedstawicieli władz samorządowych i centralnych, a także biznesmenów, trafiając do każdej z tych grup, w punkt. Któregoś dnia powiedział nam, że kiedy założył Reach out and Read i zorientował się, że trzeba konieczność rekomendacji czytania jakoś wypromować – to po prostu zaczął dokształcać się w dziedzinie przekazu marketingowego… Jest więc wielofunkcyjnym olbrzymem; lekarzem i marketingowcem, aktywistą, no i przecież, przede wszystkim: naukowcem (250 publikacji naukowych na koncie).
Rolą Rady Powierniczej FPC jest doradztwo strategiczno-fundraisingowe. Jesteśmy zachwyceni, że Barry dołącza do Rady właśnie teraz, kiedy planujemy mocny rozrost projektu „Książka na receptę. Recepta na sukces”. – podkreśla Grzegorz Majerowicz, członek zarządu FPC.