W Światowy Dzień Dobroczynności startuje świąteczna kampania FPC: Podaj Pomocną Książkę

#PodajPomocnąKsiążkę to hasło świątecznej kampanii fundraisingowej Fundacji Powszechnego Czytania, której tegorocznym celem jest zbieranie środków na zakup książek dla osób w potrzebie, przede wszystkim podopiecznych Ośrodków Pomocy Społecznej. Inicjatywa rusza 3 grudnia, w Światowy Dzień Dobroczynności, znany na świecie jako Giving Tuesday i potrwa przez cały grudzień.

Koniec roku, zbliżające się Święta, to szczególny okres, kiedy warto podzielić się dobrem i pomóc tym, którzy najbardziej potrzebują wsparcia. Fundacja Powszechnego Czytania zachęca, aby z tej okazji wspomóc potrzebujących, wyrównując ich szansę na lepszą przyszłość, wspierając rozwój ich kompetencji, a także pomagając radzić sobie z trudnościami i wspierać odporność psychiczną. Narzędziem, które na to pozwala jest właśnie czytanie.

Kampania zwraca uwagę na potrzebę istnienia książek w życiu każdego człowieka. Czytanie wspiera rozwój, przede wszystkim na wczesnym etapie życia. Pomaga osiągać pełny potencjał, odkrywać talenty, otwiera na świat i innych ludzi, pomaga osiągać dobrostan psychiczny. Dostęp do książek jest szalenie ważny. Dotyczy to także posiadania ich na własność, w domu. To wciąż jedna z głównych barier w upowszechnianiu czytania.

Fundacja opiera się na badaniach czytelnictwa, które wskazują na dużą skalę wykluczenie czytelnicze w naszym kraju. W Polsce 20% rodzin nie ma w domu ani jednej książki, kolejne 10% ma wyłącznie podręczniki szkolne. To znaczy, że 30% naszych współobywateli pozostaje bez żadnej książki do czytania.

Dlaczego warto wspierać kampanie, których celem jest rozdawanie książek i upowszechnianie czytania? Książki mają moc wyrównywania szans. Jeśli dziecko lubi czytać, to ma to większy wpływ na jego sukces edukacyjny niż jego pochodzenie socjoekonomiczne. To bardzo ważne
w kontekście pomagania środowiskom zmagającym się z trudną sytuacją życiową czy finansową.
– mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania.

Posiadanie książek na własność jest bardzo istotne w zaprzyjaźnianiu się z nimi. Oprócz tego, badania potwierdzają, że nastolatkowie, w których domu było minimum 80 książek osiągają
w szkole lepsze wyniki niż dzieci z domów, gdzie książek nie ma**. Kontakt z nimi jest ważny także w miejscowych bibliotekach, lokalnych ośrodkach i świetlicach środowiskowych.

Dzięki wpłatom i darowiznom Fundacja może docierać do osób wykluczonych z kultury książki i jednocześnie tych, którzy są w największej potrzebie. Paczki trafiają przede wszystkim do rodzin będących pod opieką ośrodków pomocy i świetlic środowiskowych, także do podopiecznych domów dziecka. W ramach swojej działalności Fundacja przekazuje książki wszędzie tam, gdzie najbardziej ich brakuje. W tym roku szczególnym celem zbiórki jest pomoc obszarom dotkniętym skutkami powodzi.

Kampania Podaj pomocną książkę widoczna będzie przede wszystkim w Internecie, ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych, gdzie Fundacja Powszechnego Czytania chce łączyć wspierających, czytelników i wszystkich odbiorców we wspólnym zaangażowaniu na rzecz zapraszania do kultury książki tych, którzy są z niej wykluczeni. Pomocna książka, tak jak pomocna dłoń, powinna zostać wyciągnięta z myślą o potrzebujących i ich przyszłości, nie tylko, choć szczególnie, przed Świętami.

Ilustrację promującą inicjatywę Podaj pomocną książkę wykonał jeden z najbardziej znanych polskich ilustratorów, Dawid Ryski. Po raz kolejny, dzięki wsparciu firmy Fonia.Digital, która będzie wspierać promocję i wyemituje kampanię display, użytkownicy urządzeń w całej Polsce będą mogli oglądać grafikę na swoich ekranach. Jak zawsze z radością wspieramy czytelnictwo i działania FPC. Jako firma oparta na rozwijającej się technologii, szczególnie rozumiemy
w dzisiejszych czasach znaczenie czytania książek. Chcemy przyczyniać się do wyrównywania szans dzieci i młodzieży w Polsce.
– mówi Dominik Karbowski, Co-CEO Fonia.Digital.

W  tegoroczną zbiórkę – jak co roku włącza się branża wydawnicza – przekazując książki do paczek prezentowych. Fundacja Powszechnego Czytania podjęła także współpracę z Akcją Podaruj Gwiazdkę, która od lat spełnia świąteczne marzenia dzieci z Ośrodków Pomocy Społecznej. Dzięki wspólnym działaniom książki trafią precyzyjnie do tych najbardziej potrzebujących. Dzieci, dla których przygotowujemy świąteczne prezenty często marzą właśnie o książkach. Cieszymy się mogąc spełniać te marzenia. Połączenie sił z Fundacją Powszechnego Czytania w ramach gwiazdkowych działań sprawia, że razem możemy zdziałać jeszcze więcej – mówi Marcelina Kowalewska, koordynatorka Akcji Podaruj Gwiazdkę.

Pierwsze książkowe paczki z prezentami dotrą jeszcze przed Świętami do podopiecznych Ośrodka Pomocy Społecznej w Kłodzku, jednego z miejsc, które poniosło największe straty w tegorocznej powodzi. Zebrane fundusze pomogą przygotować kolejne przesyłki do innych miejsc w całej Polsce. Miło nam, że w tym roku, który był wyjątkowo trudny dla mieszkańców naszego regionu, możemy liczyć na wsparcie, nie tylko to najbardziej oczywiste. Książki to ważny prezent dla dzieci – pomoże im nie tylko w stawaniu się czytelnikiem, rozwoju wiedzy
i zainteresowań, ale wspólne czytanie przyniesie także wiele radości.
– mówi Anna Borak-Kula, dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Kłodzko.

Fundacja Powszechnego Czytania zachęca do wspierania inicjatywy Podaj pomocną książkę. Darowiznę można przekazać na stronie: WSPIERAJ – Fundacja Powszechnego Czytania.
FPC zachęca także firmy, instytucje i wszystkich zainteresowanych do włączania się w zbiórkę, promowania, udostępniania materiałów oraz podejmowania działań wspierających cele statutowe Fundacji.

Strona kampanii: https://fpc.org.pl/podaj-pomocna-ksiazke

* Badania Biblioteki Narodowej, Stan Czytelnictwa w Polsce, 2020 r.
** Joanna Sikora, M.D.R.Evans, Jonathan Kelley, Scholarly Culture: How Books in Adolescence Enhance Adult Literacy, Numeracy and Technology Skills in 31 Societies, Social Science Research, , 2019 r, str 1-15.